Het einde van het schooljaar nadert. Voor de kinderen in groep 8 breekt binnenkort een nieuwe fase aan, de middelbare school. Dit is leuk en tegelijkertijd ook spannend. Om kinderen voor te bereiden op de brugklas, organiseert Opdidakt groepstrainingen. Afhankelijk van de hulpvragen in de groep is er aandacht voor uiteenlopende thema’s. Denk hierbij aan het leggen van contacten of het plannen van schoolwerk. Onze collega Lieke Nouwen schreef een blog over deze brugklastraining.
Zenuwen
In de ruimte waar ik de brugklastraining geef, zitten 4 kinderen uit groep 8 op een kruk in een kring. Een tikkeltje zenuwachtig vertellen ze hun naam, hobby’s en leeftijd. Tijdens de eerste training staat kennismaken centraal. Door verschillende spelletjes en toneelspel ervaren ze plezier en kan er met elkaar gelachen worden. De zenuwen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Leren van elkaar
Als de kinderen zich op hun gemak voelen, durven ze elkaar te vertellen wat hen dwars zit. Vaak is er sprake van angst bij de kinderen. Wat gaat er volgend schooljaar allemaal veranderen? Kinderen die last hebben van angst willen het liefst vluchten en de nieuwe situatie zo lang mogelijk uit de weg gaan. In de training worden de kinderen geholpen om in een veilige omgeving hun angst te overwinnen. We stimuleren ze hun kwaliteiten in te zetten om de ander iets te leren. Zoals Jorg, hij is een onzekere jongen die vooral wil dat zijn omgeving blijft zoals die is. Zijn nieuwe school is groot en hij weet niet wat hij ervan kan verwachten. Josje heeft juist zin om naar haar nieuwe school te gaan. Ze is zelfverzekerd, maar heeft het gevoel dat ze alleen zal zijn. Op de basisschool werd ze gepest. Op het eerste gezicht lijken deze kinderen niet op elkaar en hebben ze weinig gemeen. Het is mijn taak om het beste in ze naar boven te halen en ze te laten zien wat ze van elkaar kunnen leren.
Luisteren
In de brugklastraining worden thema’s behandeld zoals de overgang naar de andere school, vriendschappen sluiten en opkomen voor jezelf. Deze thema’s zijn voor mij de leidraad. Daarnaast is er ruimte voor eigen inbreng, de verhalen van de kinderen komen aan bod. Deze inbreng en ervoor zorgen dat het één groep wordt, zijn voor mij belangrijke elementen om de training succesvol te maken. Als de kinderen zich goed voelen in de trainingsgroep en zichzelf durven te laten zien, durven ze dat ook als ze naar de brugklas gaan. Josje heeft van Jorg geleerd hoe ze contact kan maken en speels kan blijven, ook al gaat ze naar het voortgezet onderwijs. Josje heeft Jorg meegegeven dat hij zelfverzekerd mag zijn en laat hem de voordelen van een nieuwe school inzien.
En ik? Ik zit op mijn kruk….. en luister naar deze kinderen die het allemaal in zich hebben…..
Ze zijn klaar voor de start!
Lieke Nouwen (Dramatherapeut)