Cliëntenraad

Cliëntenraad

Als onafhankelijke cliëntenraad behartigen wij de gemeenschappelijke belangen van de cliënten van Opdidakt en de andere zorgorganisaties die vallen onder Mental Care Group

Wie zijn wij?

Onze cliëntenraad bestaat uit leden die zelf cliënt of een vertegenwoordiger van een cliënt zijn (geweest) van een van de organisaties van Mental Care Group. Dat betekent dat wij allemaal een directe persoonlijke ervaring hebben met minimaal één van de zorgorganisaties van Mental Care Group. Wij vervullen onze rol met veel enthousiasme, omdat we allemaal graag een bijdrage leveren aan het verbeteren van de zorg!

Hoe behartigen wij jouw belangen?

De cliëntenraad heeft direct contact met cliënten en met medewerkers. Daardoor krijgen we een goed beeld van de kwaliteit van zorgverlening aan je kind. En waar dat nog ontbreekt, zorgt de organisatie dat wij de informatie ontvangen of krijgen we de ruimte om die te verzamelen. We kijken goed naar de mogelijke gevolgen voor cliënten van veranderingen in werkwijzen of bepaalde beslissingen (cliëntenperspectief). Op basis daarvan geven we gevraagd of ongevraagd advies aan het bestuur.

Voor het realiseren van onze adviezen putten wij onder andere uit:

  • Tevredenheids- en kwaliteitsonderzoeken, klachten- en incidentenrapportages;
  • Beleidsdocumenten;
  • Gesprekken met en vragenlijsten aan cliënten;
  • Gesprekken met medewerkers en het bijwonen van overleggen en bijeenkomsten binnen alle lagen van de organisatie;
  • Contacten met andere cliëntenraden via de Kamer Cliëntenraden van MIND;
  • Scholing;
  • Handvatten die wet- en regelgeving ons geven.

Met welke onderwerpen houdt de cliëntenraad zich bezig?

  • Kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg (wachttijden);
  • Tevredenheid van cliënten;
  • Beleid en visie op behandeling;
  • Informatievoorziening en privacy;
  • Digitalisering in en van de zorg (e-Health);
  • Organisatiewijzigingen en samenwerking in regio’s;
  • Jaarplannen en -verslagen.

Lees het meest recente jaarverslag van Mental Care Group voor een completer beeld van onze activiteiten.

Ook meepraten?

Je kunt op diverse manieren bij ons terecht om de belangen van cliënten te behartigen:

Stuur een e-mail of maak een afspraak. Via clientenraad@opdidakt.nl kun je contact met ons opnemen om je mening te delen of een verzoek voor een telefonische afspraak in te dienen.

Let op: de cliëntenraad is geen aanspreekpunt voor individuele problemen en/of klachten. Hiervoor kun je contact opnemen met de klachtenfunctionaris.

Word lid van de cliëntenraad

Heb je interesse in de geestelijke gezondheidszorg en denk je soms dat dingen binnen onze organisatie anders kunnen?  En wil je je inzetten voor de belangen van onze cliënten in het algemeen? Misschien is het lidmaatschap van de cliëntenraad iets voor jou!

Wat levert het je op?

  • Je werkt samen met anderen aan doelen waar veel mensen belang bij hebben;
  • Je ontmoet andere mensen die ervaringsdeskundig zijn zoals jij;
  • Je komt meer te weten over de zorg en onze organisatie;
  • Je kunt relevante trainingen volgen en evenementen bezoeken;
  • Je krijgt een reiskostenvergoeding en een vergoeding per cliëntenraadsvergadering.

Gezocht: cliëntenraadslid Opdidakt (vacature)
Heb je interesse om lid te worden van de cliëntenraad? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via cliëntenraad@opdidakt.nl, want op dit moment hebben wij een vacature voor een ouder of verzorger van een (ex-)cliënt van Opdidakt! Geef jij mede een stem aan de cliëntbelangen van Opdidakt? Want als lid van de cliëntenraad heb je invloed op de kwaliteit van zorg en praat je actief mee over verbetermogelijkheden. We ontmoeten je graag!

Bekijk hieronder de profielschets van de leden van de cliëntenraad.

Profielschets leden Cliëntenraad

Van leden van de cliëntenraad wordt verwacht dat zij:

  • (in het verleden) psychologische/psychiatrische hulp (hebben) ontvangen van een van de organisaties van  Mental Care Group of voogd of (wettelijke) vertegenwoordiger zijn van een (ex-)cliënt van een van de organisaties van Mental Care Group;
  • geïnteresseerd zijn in de geestelijke gezondheidszorg;
  • aantoonbare affiniteit hebben met de doelgroep;
  • de verbinding willen maken met de doelgroep van Mental Care Group;
  • in staat zijn gemeenschappelijke belangen te behartigen van de cliënten van Mental Care Group;
  • bereid zijn om gemiddeld acht uur per maand te besteden aan de werkzaamheden van de cliëntenraad;
  • bereid zijn om scholing te volgen op het gebied van medezeggenschap en ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg.

Daarnaast zijn de volgende vaardigheden van belang:

  • vanuit cliëntperspectief kunnen denken en handelen;
  • beleidsstukken kunnen lezen en hierover een mening vormen;
  • kunnen opereren in teamverband;
  • kunnen omgaan met vertrouwelijke informatie;
  • het algemeen cliëntenbelang boven het persoonlijk belang kunnen stellen;
  • tactvol en standvastig kunnen optreden;
  • doorzettingsvermogen hebben;
  • beschikken over goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden.

Om gezamenlijk positief kritisch het beleid van Mental Care Group van advies te voorzien zijn de volgende eigenschappen gewenst:

  • betrokkenheid;
  • creatief;
  • het kunnen aannemen van een helicopterview;
  • humor hebben in de omgang;
  • interesse in de kwaliteit van de zorg;
  • een positieve insteek hebben (werken vanuit een positief kritische grondhouding);
  • respect voor elkaars (formele) positie;
  • een doortastende, constructieve werkhouding hebben;
  • een flexibele instelling hebben;
  • in staat zijn tactvol en standvastig in de rol van cliëntenraadslid op te treden.

Lid worden of nog vragen?
Stuur een e-mail of maak een belafspraak via: cliëntenraad@opdidakt.nl