Begeleiding executieve functies | Leerlingniveau
Executieve functies in modules is een training voor basisschoolleerlingen vanaf 8 jaar met executieve functieproblemen. Je kunt hierbij denken aan leerlingen die moeite hebben met het plannen en organiseren van hun werk, weinig taakgericht zijn of moeite hebben met zichzelf aansturen en metacognitie. Vaak is er een specifieke hulpvraag die gericht is op slechts één of enkele executieve functies, waarbij werken in modules meer passend is dan een volledige training Beter bij de Les.
Werkwijze
In individuele sessies wordt de leerling getraind in het toepassen van vaardigheden die van belang zijn bij het uitvoeren van een taak. Er zijn 5 modules beschreven: Gerichte aandacht, Planning en taakinitiatie, Verdeelde aandacht en werkgeheugen, Doel- een taakgericht gedrag en Metacognitie / controleren. Tijdens het traject vindt er een intake en observatie plaats. Op basis van de hulpvragen en de observatiegegevens worden doelen vastgesteld in het behandelplan. Hierin staat beschreven hoelang er aan welke module gewerkt wordt. Daarna gaat het behandelplan van start, waarbij individuele sessies plaatsvinden, maar ook begeleiding in de klas kan plaatsvinden. Tussentijds is er ruimte voor evaluaties en gesprekken met leerkrachten en Ib’ers.
Wil je meer informatie?
Geheel vrijblijvend denken we met je mee over passende oplossingen en mogelijkheden.