Brugklastraining

Het einde van het schooljaar nadert. Voor de kinderen in groep 8 breekt binnenkort een nieuwe fase aan, de middelbare school. Dit is leuk en tegelijkertijd ook spannend. Hoe zal het gaan op de nieuwe school? Zijn de kinderen aardig? Moet ik veel leren en kan ik dat wel? Kan ik de weg naar school onthouden? Hoe zijn de docenten en bij wie kan ik hulp vragen? Allemaal vragen die door het hoofd van kinderen kunnen gaan. Ouders willen hun kind zo goed mogelijk voorbereiden, maar hoe doe je dat?

Voorbereiding middelbare school

De brugklastraining is een manier om kinderen beter voorbereid te laten starten op de middelbare school. Opdidakt geeft deze training al enkele jaren. In kleine groepen wordt op een kindvriendelijke en laagdrempelige manier gewerkt aan een aantal onderwerpen, zoals opkomen voor jezelf, zelfvertrouwen en plannen van schoolwerk. Daarnaast komen praktische zaken aan de orde die belangrijk zijn om te weten op een middelbare school.

Hoe kinderen de brugklastraining ervaren, wil ik graag illustreren met de ervaringen van Thijs. Thijs is een jongen van 13 die vorig jaar deelnam aan onze brugklastraining in Druten.

“Mijn moeder had een gesprek gehad met de juf. Toen ze thuiskwam begon ze over de brugklastraining. Eerst vond ik het niks. Ik wilde net als iedereen zonder hulp starten en niet teveel nadenken over de nieuwe school. Tijdens de kennismakingsmiddag op de middelbare school zag ik mijn nieuwe klas en ik merkte wel dat ik het spannend vond. Ik kende bijna niemand en degene die ik wel kende, ging met iemand anders praten. Thuis heb ik gezegd dat het leuk was, omdat ik niet wilde dat mijn ouders zich zorgen zouden maken over mij. Mijn moeder zei dat ze wel kon merken dat ik het spannend vond.”

Toen ik hoorde dat de brugklastraining na schooltijd was en dat het een paar keer zou zijn, heb ik afgesproken met mijn moeder dat ik het zou proberen. De eerste keer vond ik het spannend, omdat ik niemand kende. De begeleider leek me heel aardig en zij stelde me op mijn gemak. Ik kreeg ranja en het was gezellig in de groep. Het is fijn om te weten dat andere kinderen over dezelfde dingen nadenken als ik. Mijn moeder had dat ook al wel gezegd, maar ik vond het fijn om het ook van anderen te horen. We kregen opdrachten van onze begeleider, waarbij we moesten reageren op elkaar. Deze gingen we samen oefenen. Ik ben erachter gekomen dat ik best goed een gesprek met anderen kan beginnen en op gang kan houden. Dit had ik niet verwacht. We kregen ook veel nuttige informatie die me geruststelde. Ik was er trots op dat ik al veel wist over huiswerk maken en kreeg veel complimenten. Ik kwam erachter dat een aardige jongen in de groep naar dezelfde school gaat. Ik vond het leuk om naar de training te gaan en ik vond het echt fijn dat ik steeds iets leerde. Sommige dingen wist ik al wel, maar iedereen in de groep wist weer andere dingen en zo konden we van elkaar leren.

In de zomervakantie heb ik nog wel een paar keer aan de training gedacht. Niet zo vaak, want ik had in de vakantie een heleboel leuke dingen te doen. De eerste dag op de middelbare school was erg spannend, maar dat had iedereen. Dingen die ik in de brugklastraining geleerd heb, kon ik direct proberen en het ging super goed! Het heeft me echt geholpen.”

Christa Wintjes (Vestigingsmanager)

Privé delen
Publiek delen