Beeldcoaching

Een ‘beeld’ zegt meer dan 1000 woorden

Beeldcoaching is een kortdurende en effectieve vorm van begeleiding, die ondersteunt bij het herstellen of verbeteren van de communicatie. Het wordt ingezet om leraren zoals jij te ondersteunen als de interactie met een individuele leerling of met een groep moeizaam verloopt. Je kunt hierbij denken aan:

  • een leerling met een ontwikkelingsstoornis, zoals ADHD of autisme;
  • een leerling met leer- of taalproblemen;
  • een leerling die heel druk of juist teruggetrokken is;
  • een moeilijke groep.

Werkwijze

We maken korte videofragmenten tijdens dagelijkse lessituaties en bekijken de verschillende aspecten van communicatie en interactie. Voorafgaand aan elk traject wordt door jou als leerkracht een hulpvraag geformuleerd. Door samen de videobeelden te bekijken en te analyseren, krijg je meer inzicht in jouw eigen handelen. Relevante fragmenten worden stilgezet of herhaald, zodat de (non-)verbale communicatie, het pedagogisch-didactisch handelen en de interactie worden blootgelegd. De focus ligt op de interactiemomenten die succesvol verlopen. De kwaliteiten van jou als leerkracht staan centraal, waarbij beeldcoaching helpt om deze te verdiepen en uit te bouwen.

We bieden ook coaching zonder het maken van beeldopnames.

 

Benieuwd hoe wij kunnen helpen?

Neem contact op of lees meer over Opdidakt