10 tips voor ouders met kinderen tijdens corona

De huidige tijd waarin Corona een grote rol speelt, zorgt voor veel onrust bij zowel kinderen als ouders. Het heeft voor iedereen gevolgen op de thuissituatie. Het is niet makkelijk wanneer ouders thuis moeten werken, we minder vaak de deur uit kunnen en kinderen minder naar school gaan. Alles is tijdelijk veranderd. Onze spel- en dramatherapeuten willen jullie, ouders, graag een aantal tips en adviezen meegeven voor het ondersteunen van de kinderen in deze bijzondere tijd.

Vanuit ons vakgebied willen we u een aantal tips meegeven waar u mogelijk iets aan heeft:

1. Ritme

Kinderen zijn gewend aan een doordeweekse structuur. Het loslaten creëert onrust. Bedenk samen een ritme (kinderen die ouder zijn als drie jaar kun je ze daarbij betrekken, visueel maken is helpend en kan vrij eenvoudig). Denk aan opstaan, aankleden, ontbijten (in gezamenlijkheid en bespreek de dag structuur), schoolwerk of een spel, knutsel of beweeg  activiteit, fruit eten (bij lekker weer buiten en kletsen samen), lezen of ander schoolwerk, gezamenlijk lunchen (ben je bewust dat dit niet heel vaak voorkomt en bouw dit bewust in), laat de kinderen even “los” zelf spelen, naar buiten (vertel ze over gepaste afstand en richtlijnen RIVM). Na het eten hebben kinderen energie en zorg dat ze die even kwijt raken.

Energie kwijt? Plan dan nog een activiteit kan zijn schoolwerk, een spel, een wandeling, hut bouwen in het bos, speeltuin zonder veel andere en hopelijk wil de zon een beetje schijnen. Kids kunnen je helpen met koken en even voor een schermpje is ook prima want ouders hebben ook even rust nodig!

2. Stem met je partner af

Probeer dit in de avond voor de volgende dag te doen. Wat moet ieder doen aan werk en hoe ga je daarin elkaar afwisselen. Werken en les geven tegelijk aan je kinderen is een te grote uitdaging. Zorg dat de ouder die werkt ook uit beeld is en voor de kinderen duidelijk is op welke ouder ze een beroep kunnen doen.

Ben je een alleenstaande ouder kijk eerst waar je een beroep kan doen op iemand binnen je netwerk. Ook jij moet ergens een moment hebben voor jezelf of werk uitgevoerd krijgen.

Kan dat niet dan geef je kind vooral uitleg op welke momenten deze wel of niet een beroep op je kan doen, ben helder in samen tijd en alleen tijd.

Ben je een ouder die moet werken in ziekenhuizen en andere cruciale beroepen veel sterkte in deze periode en zorg goed voor jezelf!

Maak je verdrietige dingen mee, zoek dan steun door vrienden en naasten te bellen. Zorg dat je niet alles deelt met de kind.

3. Stem af met de kinderen

Geef je kinderen duidelijkheid wanneer je beschikbaar bent. Ga niet half in je eigen werk en half bij je kind betrokken willen zijn. Het lukt niet. Geef ze oprechte aandacht afwissend met geen aandacht, in plaats van halve aandacht. Creëer momenten waarin je echt de volledige aandacht hebt voor elkaar. Juist door deze te creëren raken kinderen “verzadigd” in aandacht en kunnen vervolgens langer weer zelfstandig iets doen.

4. Hanteer vaste bedtijden door de week

Leg je kroost op tijd in bed! Het is niet alleen jou rustmoment, kinderen verwerken en “herstellen” als ze slapen! Doe je dat niet betaal je zelf de volgend dag de “prijs”. Kinderen worden er nukkig van. Leg je kinderen uit dat het geen vakantie is maar thuis onderwijs. Slimme kinderen gaan onderhandelen maar geef aan dat de overheid aangeeft dat het zo moet einde discussie ????

In het weekend

Probeer ook weekend ritme te hanteren want dan mag het relaxter als door de week! Uitslapen (bij oudere kids), alles op gemak en tandje relax is fijn, pyjama dag en een film middag kan maar bij mooi weer zoek de natuur op. Wanneer je door de week werk niet af heb gekregen stem dan af met je partner hoe dat nu te doen.

5. Ga het gesprek met je kind(eren) aan

Kinderen zijn slim en krijgen veel mee over corona. Veel kinderen zien wij voor angsten en deze situatie helpt daar niet bij. Leg kinderen uit dat wij (ouders) en zij (kinderen) niet kunnen overlijden aan dit virus, stel ze gerust! Blijf soms even in het moment en zet tv en radio uit. Kinderen horen het anders de hele dag en dit zorgt voor angsten.

In de volgende video wordt het corona virus uitgelegd aan kinderen:

Bijstaan van emoties

Emoties mogen er zijn (zeker in tijden als deze). Probeer ze niet ” weg te halen” of direct in oplossingen te schieten. Sta eerst stil bij hoe het voelt en dat dit vervelend is en mag, daarna vraag wat je kind van je nodig heeft. Kinderen kunnen dit heel goed aangeven.

Soms is samen verdrietig zijn voldoende, soms een knuffel en soms even uithuilen en soms is verdriet wat langer aanwezig. Dat is ook ok.

6. Spelactiviteiten

Voor de grotere kids en pubers af en toe virtueel relaxen achter een spel computer is helemaal niet erg. Zorg dat jij als ouder bepaalt wanneer die aan gaat en je kind toestemming moet vragen. Bij die toestemming geef je ook meteen aan hoe lang hij of zij mag gamen en hou jezelf daar aan.

Voor de allerkleinsten onder ons: denk aan tekenen, knutselen, dansen en zingen, knuffelen, stoeien, stoepkrijten en spelen met water en zand en andere kosteloze materialen.

(en ja kleine kinderen maken een bende van je huis, laat het want voor je weet zijn ze groot en leer ze samen opruimen)

Voor de basisschool kids kun je google openen voor leerzame spel activiteiten, klokhuis heeft leuke ideeën over een escape room maken in je huis, ga naar buiten met mooi weer en zoek natuur op. En sport activiteiten zijn leuk en zorgen daarna voor rust. Sporten is ook fijn voor jezelf als ouder dus maak die combinatie. Bak activiteiten in de keuken zijn ook leuk voor deze leeftijd.

7. Doe is gek, doe is wat anders

Stap uit je comfort zone en doe gek. Doe wat je normaal niet zou doen en laat deze gekke en onzekere tijd ook blijvende herinneringen maken met elkaar. Dans een keer op tafel of organiseer een kinder-bootcamp waarbij het doel is vies zo vies mogelijk worden. Tevens staat google vol leuke gekke spellen. Belangrijk dat we soms ook even lachen met elkaar!

Doe eens een… picknick in plaats van een lunch

De weersverwachtingen zijn goed. Zeker tot woensdag en daarna iets meer bewolking dus ga naar buiten. Je kan snel thuis een boterham eten maar je tijd is bewuster en efficiënter als je even wat meeneemt en samen in de natuur gaat zitten. Kids kunnen even hun energie krijgt en ouders genieten even van de zon wat bewezen stress verlagend werkt. Zoek geen andere mensen op en volg richtlijnen RIVM.

Doe eens een… sportactiviteit samen

Belangrijk dat kinderen hun beweging krijgen. Veel kinderen zoeken die zelf op maar als ze dat niet doen, organiseer dan een activiteit. Genoeg ideeën te vinden op het internet.  Sport samen! Ook voor volwassenen is beweging goed en aangezien de sportscholen dicht zijn sport samen.

Doe eens een… huishoudelijke taak samen

Leg je kids uit dat er meer moet gebeuren als spelen en betrek ze bij het huishouden. Doe waar het kan dingen samen en probeer er een gezellig momentje van te maken. Samen was ophangen of vaatwasser uitruimen kan gezellig worden met een muziekje, klets momentje en geef hen vervolgens ook complimenten dat je de hulp waardeert.

8. Pubers

Pubers willen juist niet bij hun ouders zijn. Ze houden echt wel van jullie maar niet zo van wat jullie zeggen ????. Ze horen bij vrienden te zijn en in andere sociale kringen. Dat wordt hen onthouden en heb daar begrip voor. Zeg ze ook dat je dat begrijpt. En zeg ook dat er gelukkig digitale wegen zijn voor contacten met vriendschappen. Leg uit dat ze gerust even kunnen kletsen met een vriend of vriendin door even samen in de natuur te wandelen. Leg ze ook uit wat even niet kan en waarom. Laat ze niet met grote groepen rond hangen samen en zorg dat de wifi werkt ????. Zorg voor een dagprogramma en laat ze een planning maken en spreek af dat de wekker gaat en ze eruit moeten komen. Geef pubers inspraak in activiteiten en probeer waar haalbaar ook hen wat gehoor te geven aan hun wensen.

9. Zorg voor elkaar

Voor onze ouders en dierbaren met een verminderd immuunsysteem, maak er het beste van en probeer ook te genieten van de basis en dat is elkaar. Leg de lat niet te hoog voor jezelf en zorg voor jezelf. Als je goed voor jezelf zorgt kun je pas goed voor andere zorgen.

10. Zelf oplossend vermogen

Het is voor kinderen heel belangrijk dit te ontwikkelen. En het zelf oplossend vermogen leren ze thuis en op school.  De gehele dag doen kinderproblemen zich voor. Denk aan: ik heb dorst, ik ben mijn schoenen kwijt. Spring niet meteen ophoog en vraag: Wat kan jij daaraan doen? Laat ze nadenken en handelen en waar het dan nog niet lukt ga je helpen.

Privé delen
Publiek delen