Dyscalculie
Hoe herken ik dyscalculie?

Wanneer u bij uw zoon of dochter enkele van onderstaande kenmerken herkent, is er mogelijk sprake van dyscalculie.

Hij of zij:

  • heeft problemen met het aanleren van getallen
  • heeft problemen met het automatiseren van rekenfeiten, zoals de tafels en sommen tot 10
  • blijft gebruik maken van niet functionele strategieën, zoals op de vingers tellen
  • heeft problemen met ruimtelijk inzicht
  • heeft moeite met het plaatsen van getallen op de getallenlijn
  • haalt cijfers in grote getallen door elkaar
  • heeft problemen met meetkunde en kloklezen
  • heeft weinig inzicht in het getallensysteem
  • heeft moeite met het aanleren, onthouden en toepassen van oplossingsprocedures, bijvoorbeeld bij het uitrekenen van (grotere) keersommen
  • heeft moeite met het afleiden van de rekensom uit tekstueel weergegeven opgaven
  • is onvoldoende in staat een koppeling te leggen tussen vergelijkbare opgaven

“Nu ik weet dat ik dyscalulie heb, snap ik waarom het rekenen niet altijd lukt en durf ik sneller om hulp te vragen. Ik weet nu dat ik niet dom ben.”
Luuk (14 jaar)