Dyscalculie
Begeleiding bij dyscalculie

Dyscalculie is een leerstoornis die van blijvende aard is. Ondanks dit blijvende karakter is er met goede begeleiding wel vooruitgang te boeken. Door aanpassingen in de (leer)omgeving en deskundige begeleiding hoeft dyscalculie geen grote beperking te vormen voor het dagelijks functioneren en de verdere loopbaan.

In de begeleiding werkt Opdidakt aan het verminderen van de rekenproblemen. We sluiten aan bij het huidige rekenniveau van uw kind en maken daarbij gebruik van materialen passend bij de sterke kanten. We werken aan het vergroten van het inzicht in de getalstructuur, de automatisering, het aanleren van strategie├źn en het bundelen van aangeleerde kennis en strategie├źn in een opzoekboekje.

“Ik durf weer mee te doen met de rekenlessen in de klas. Eindelijk heb ik mijn tafeldiploma gehaald!”
Noor (10 jaar)

Kinderen en jongeren met dyscalculie ervaren over het algemeen veel stress tijdens rekentaken. Daarnaast is er relatief vaak sprake van faalangst op rekengebied. Tijdens de begeleiding leren we kinderen hiermee om te gaan, zodat ze weer met plezier en vertrouwen naar school gaan. De begeleiding wordt gegeven door een orthopedagoog of psycholoog met specialistische rekenkennis.