Spel is de taal van kinderen

Door Joyce Otten (Speltherapeut)

Bart van 8 wordt bij Opdidakt aangemeld voor speltherapie. Zijn ouders hebben hiermee verschillende doelen voor ogen. Ze zien graag dat Bart meer zelfvertrouwen krijgt, dat zijn faalangst minder wordt en dat hij zijn emoties beter kan reguleren. Een hele lijst dus. Naarmate de therapie vordert, blijken deze doelen voor Bart niet het voornaamste te zijn. Hij geeft aan dat hij graag vriendjes zou maken en af wil spreken, maar dat hem dat niet lukt. In de loop van het traject heb ik een aantal gesprekken met de ouders van Bart. Ik leg hen uit dat het afspreken met vriendjes zijn belangrijkste doel is. Samen besluiten we hieraan te gaan werken.

Als speltherapeut werk je cliënt centered. Dit houdt in dat de cliënt in het middelpunt staat en dat de speltherapeut actief naar het kind luistert. De speltherapeut leeft zich in in het kind, volgt het kind in zijn of haar spel en accepteert hem of haar onvoorwaardelijk.

Bart speelt in de spelkamer steeds hetzelfde spel. Er ontstaat een twee partijenspel tussen dino’s en dieren. Hij heeft de behoefte iedereen op humoristische manier te verslaan, waarna hij uiteindelijk altijd wint. Tijdens de begeleiding speel ik in op wat Bart laat zien in zijn spel. Ik voeg bijvoorbeeld een dier toe aan het spel en creëer nieuwe situaties waarin Bart positieve ervaringen op kan doen of ik volg zijn instructies op en laat hem experimenteren met het zoeken naar oplossingen. Doordat Bart de kans krijgt zijn behoeften en wensen uit te spelen, wordt er ruimte gecreëerd in zijn hoofd en kan hij zich verder ontwikkelen.

Door de positieve ervaringen in de spelkamer, lukt het Bart uiteindelijk om buiten de spelkamer de eerste stap te zetten. Kort na het afsluiten van de speltherapie ontvang ik een mail van Bart: “Ik ben bij een vriendje gaan spelen en het was super leuk!”. Het werken aan wat Bart belangrijk vindt, zorgt voor een positieve ontwikkeling in zijn zelfvertrouwen. Bovendien is hij nu beter in staat zijn emoties te reguleren.

Ik vind het heerlijk kinderen een veilige plek te bieden, waarin zij zichzelf kunnen zijn en waar ze niet bang zijn te falen of iets fout te doen. Het is mooi om te zien hoe kinderen, naarmate de speltherapie vordert, zich openstellen en mij toelaten in hun wereld.