Beeldcoaching

Beeldcoaching (voorheen Video Interactie Begeleiding) is een kortdurende en effectieve vorm van begeleiding die ondersteunt bij het herstellen of verbeteren van de communicatie. We maken korte videofragmenten tijdens dagelijkse praktijksituaties en bekijken vervolgens de verschillende aspecten van communicatie en interactie. Door het bekijken en analyseren van videobeelden wordt helder waarom het contact minder prettig verloopt en hoe u dit kunt herstellen. Het kan worden ingezet wanneer u ervaart dat de communicatie met uw kind moeilijk verloopt. Indien u onderstaand gedrag bij uw kind herkent, kan beeldcoaching wellicht uitkomst bieden.

Hij of zij:

  • is druk of juist erg teruggetrokken
  • is erg angstig
  • heeft een ontwikkelingsstoornis, zoals ADHD of autisme
  • zit in de peuterleeftijd of puberteit (faseproblematiek)

Het komt ook voor dat ouders zich meer bewust of zeker willen voelen over hun opvoedingsstijl. Ook dan kan het begeleidingstraject ingezet worden.

Hoe ziet beeldcoaching binnen het gezin eruit?

De begeleiding bestaat uit een aantal korte video-opnamen van een alledaags moment, zoals het eten, een gesprek of een spelmoment. De begeleider kijkt vervolgens samen met de ouders fragmenten uit de video-opnamen terug. Soms zijn signalen die kinderen of ouders geven zo klein of verloopt communicatie zo snel, dat ze zonder het stilstaande beeld van de video niet te zien zijn. Aan de hand van de beelden bekijken en bespreken we de interactie. U kunt hierbij denken aan de initiatieven die uw kind neemt en de manier waarop u vervolgens reageert. Uw hulpvraag is leidend bij het terugkijken naar de beelden. Het accent ligt op het versterken van datgene wat goed gaat. De succeservaringen worden gebruikt om de minder geslaagde momenten te verduidelijken en te verbeteren.